KRÓL W SZACHACH

Król jest najważniejszą figurą w grze. Ruch króla jest najłatwiejszy do zrozumienia. Król może poruszyć się tylko o jedno pole w dowolnym kierunku (pionowo, poziomo lub po przekątnej), jak pokazano na poniższym diagramie.

„Jego Wysokość” to jedyna figura w grze, której nie można zbić lub „zbić”. Kiedy pion przeciwnika atakuje pole, na którym znajduje się król, nazywa się to „szachem”. W obliczu szachu król jest zmuszony do odejścia.

W schemacie powyżej hetman sprawdź króla. Król musi się oddalić na pole nie będące pod kontrolą hetmana. Głównym celem gry w szachy jest wykonanie takiego szacha, w którym król przeciwnika pozostaje nieruchomy. Takie sprawdzenie nazywa się zatem CHECKMATE. Szczególnie istotne dla początkujących są matowe podstawowe, takie jak het-mat, którego podstawowa forma jest podana na poniższym schemacie (szczegóły na temat het-matu ZOBACZ ten post).

Ze względu na wpływ hetmana na możliwe pola, na których król może się poruszać szach hetmana nazywa się matem. Dlatego białe wygrywają grę. Wreszcie możliwe jest również osiągnięcie takiej pozycji, w której każde możliwe pole ruchu króla jest atakowane przez bierki przeciwnika. Jeśli nie ma innych pionów obok króla, gracz nie może się poruszyć, a więc gra jest remisowana. Szachowe wyrażenie jest takie, że król jest w STALE. Poniższy diagram pokazuje jeden przykład sytuacji patowej.

Ze względu na fakt, że każde sąsiednie pole króla jest zakryte białymi pionkami, czarny król nie ma bezpiecznego pola, na które mógłby się poruszyć.

KRÓL W SZACHACH

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry