SZYBKI MAT

My, ludzie, mamy obsesję na punkcie superlatyw w każdej dziedzinie ludzkiej działalności. Nieustannie staramy się ustalić, kto jest największy, najsilniejszy, najinteligentniejszy, największy w historii itd.. Nasza obsesja posunęła się tak daleko, że powstało oddzielne ciało, które publikuje coroczną książkę, która dokumentuje wszystkie niepotrzebne osiągnięcia ludzkości. Szachiści nie są wyjątkiem. Na przykład, kiedy gramy w grę, szukamy najlepszego ruchu; chętnie wchodzimy w długie dyskusje na temat porównawczej wielkości Fischera i Kasparowa itp. Chciałbym jednak skupić się na odpowiedzi na jedno konkretne pytanie, które często fascynuje umysły początkujących i początkujących graczy. To pytanie dotyczy najmniejszej ilości ruchów wymaganych do zamatowania króla przeciwnika zaraz po otwarciu. Dlatego głównym tematem tego artykułu są szybkie mata. I zaczniemy od najszybszego z nich wszystkich – mata w dwóch ruchach lub mata Głupca.

MAT W DWÓCH RUCHACH – MAT GŁUPCA

Tylko gracz grający białymi bierkami może paść ofiarą mata w dwóch ruchach. Biorąc pod uwagę, że taki mat powstaje dopiero po fatalnej grze białych, ten mat jest również znany jako mat Głupca. Poniżej pokazano przykładową grę z matem Błazna.

Możemy zaobserwować, że jest kilka warunków, które muszą spełnić partner Błazna: Pion g białych musi znajdować się na g4, aby nie móc zablokować szacha czarnego hetmana. Pionek f białych musi być na f3 lub f4, aby przekątna e1-h4 była wolna. Król białych musi być otoczony własnymi bierkami. Na przykład, gdyby nie było hetmana, d1 lub pionka d2, nie byłoby mata, ponieważ król mógłby uciec przez jedno z tych pól. Naturalnie, ruchy białych pionkami f i g są straszne. Dlatego jest w pełni uzasadnione, aby zacząć śpiewać przeciwnikowi w stylu Amy Lee, jeśli kiedykolwiek rzucisz mata Błazna ponad planszę

SZYBKI MAT

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry